10 důvodů, proč se elektrokolo prosadí jako dopravní prostředek
Tyto argumenty byly shromážděny v konsorciu Go Pedelec a jsou seřazeny podle důležitosti z hlediska společensví. V konsorciu Go Pedelec jsou zastoupena města nebo organizace následujících měst: Neapol (it), Graz (at), Miskolc (hu), Stuttgart (dl) a Utrecht (nl), Praha (cz).
Nenáročné na místo při parkování
Elektrokola vyžadují pro parkování stejnou plochu jako běžná jízdní kola, s ohledem na svůj komfort však mají potenciál motivovat 30 %1 řidičů automobilů k přesedlání, čímž by se získal prostor pro další zeleň a hřiště v centrech měst.
Komfortní, výhodná a ve městech rozhodně rychlejší než osobní automobily
Elektrokola jsou ve srovnání s místní veřejnou dopravou a osobními automobily zpravidla vždy výrazně levnější. Náklady na elektrokolo se v současnosti pohybují pouze kolem 1000 Kč za měsíc2 a méně včetně odpisů za pořízení, údržbu a opotřebení.
Bezpečné
Elektrokola jsou v silniční dopravě bezpečnější, protože jsou pomalejší a lehčí než osobní automobily. Statistiky ukazují, že pravděpodobnost, že člověk předčasně zemře z důvodu nedostatku pohybu je výrazně vyšší, než když bude jezdit každý den na kole do práce a bude se po silnicích pohybovat bez plechového brnění.
Podpora zdraví
Podle WHO (World Health Organization) může již 30 minut jízdy na kole denně prodloužit život o 8 zdravých let.7 O to více to platí pro elektrokola, která umožňují netrénovaným lidem nebo osobám se zdravotními problémy snadným a šetrným způsobem znovu jezdit na kole. Kromě toho je možné při použití odpovídajícího elektrokola spojit s pohybem více záležitostí, které dříve vyžadovaly osobní automobil, jako je například přeprava nákladů nebo dětí.
Udržitelný
Emise CO2 je možné snadno dále snížit využíváním elektřiny z obnovitelných zdrojů. 0,3 mdvou solárních panelů instalovaných na střeše středoevropského domu vyrobí za rok tolik elektřiny, která postačuje pro ujetí 5000 km na elektrokole.
Větší mobilita na menším prostoru
Elektrokola nabízejí velkou mobilitu na malé ploše, protože umožňují všem lidem jezdit rovnoměrnou a podobnou rychlostí ve značné míře nezávisle na stoupání nebo protivětru. Při využití stávající plochy komunikací jsou tedy efektivnější a překonávají přitom podobné vzdálenosti jako auta ve městě a místní dopravě.
Nízké emise
Elektrokola mají nízké emise CO2, nízkou hlučnost a neprodukují emise jemného prachu.
Rostoucí mobilita
Elektrokola splňují většinu požadavků na mobilitu minimálně stejně dobře jako automobil, pouze levněji, zdravěji a čistěji.
Energetická efektivita
Na 250 Wh ujede člověk 33 km, zatímco stejná energie je potřebná pro ohřev pouhých 10 l vody z teploty ve vodovodu na teplotu pro sprchování. Podle Wikipedie je při sprchování spotřebováno okolo 60 l vody, což odpovídá 198 km ujetým na elektrokole.
Klimatické cíle
Čím více bude elektrokol jezdit, tím snadněji bude možné dosáhnout zákonem stanoveného snížení emisí CO2, zejména proto, že elektrokola stále častěji nahrazují jízdu autem. Pro uhlíkovoustopu u elektrokol kategorie Pedelec má však velký význam, jak se člověk stravuje! Protože toto elektrokolo je hybridním vozidlem s elektromotorem a spalovacím motorem (my jako jezdec jsme v tomto případě spalovacím motorem, který z biomasy – našeho jídla – vytváří kinetickou energii ve formě výkonu při šlapání). I zde stejně jako u elektrické energie platí, že dosažení maximální možné efektivity umožňuje pouze decentralizovaná výroba a decentralizovaná spotřeba.
Potenciál elektrokol
Elektrokolo je na první pohled pouze normální jízdní kolo s trochou doplňkové elektroniky. Ale elektrokolo je pro mě mnohem víc. Jedná se o jediný dopravní prostředek, s jehož pomocí je možné, aby se něco přes sedm miliard lidí na světě trvale postavilo hrozícím problémům v podobě nedostatku místa a ubývajících zdrojů energie a surovin. Nadace Weltbevölkerung (Světové obyvatelstvo) očekává narození desetimiliardtého člověka v roce 20501. Očekávám, že se ve stejném roce bude ročně vyrábět okolo 250 milionů elektrokol, které se pak budou používat po celém světě. V současnosti je to okolo 24 milionů, z nichž 22 miliónů se vyrobilo a prodalo v Číně.
Již dnes se ročně vyrábí okolo 130 milionů jízdních kol, výrazně více než osobních automobilů, kterých bylo v roce 2011 vyrobeno okolo 60 milionů. Elektrokolo má však z hlediska použití mnohem větší potenciál než jízdní kolo a automobil dohromady. Elektrokolo je prostorově nenáročné, má malou spotřebu energie jak ve výrobě, tak i při použití, extrémně nízké provozní náklady a je dostupné téměř pro všechny. Tyto výhody přesahují osobní rovinu a stávají se relevantními pro celou společnost. Podle Světové zdravotnické organizace postačuje již 30 minut lehké tělesné činnosti denně k prodloužení života o zhruba osm let2. Tento pohyb může bez námahy poskytnout elektrokolo. Tím zabrání vzniku nemoci u řady lidí a společnosti pak díky nižší nemocnosti a vyšší produktivitě ušetří mnohé náklady.
Formy a možnosti, které může elektrokolo nabídnout, si v současnosti ještě ani neumíme představit. Vizionáři, jako je australský pionýr v oblasti solárních automobilů Hans Tholstrup,3 předpovídají: Nejdůležitějším druhem bude nákladní elektrokolo«. Důvodem pro to podle něj je, že nákladní elektrokolo může zejména v rychle se rozvíjejících prahových zemích (relativně vyspělých rozvojových zemích) zajistit mobilitu nezbytnou pro blahobyt. Díky elektrokolům by měli malí zemědělci a řemeslníci možnost sami dodávat své výrobky a služby velkému okruhu zákazníků.
E-biková turistika - Go Pedelec